top of page

Kreativ workshop i Toscana

I mitten av februari åkte jag till Italien för att delta i en workshop skapad av Linda Eliasson och Malin Mörner. Vi höll till på vackra Villa Buonvisi i Toscana och det var verkligen magiska dagar! Deltagarna anlände på torsdagseftermiddagen och det var toppenstämning från första sekund. Ett fantastiskt gäng kvinnor som var så himla roliga, varma, inspirerande, mysiga och härliga att hänga med.

Vi började med att utforska området kring villan och wow vilken plats. Drömlocation för ett bröllop! På kvällen serverades middag med vinprovning i vinkällaren, men där tog jag inga bilder med kameran. Det var faktiskt väldigt skönt att inte känna att allt måste fotas hela tiden och att jag behövde skapa otroliga bilder. Jag fotade när jag kände för det och det var en fin känsla.

Dag 2 började med att vi i grupper diskuterade kreativitet och vad det betyder för en. Väldigt givande att få höra andras synvinklar och att mötas i det vi hade gemensamt. Som egen företagare är man ju oftast ganska ensam, så det är underbart att dyka ner i samtal med andra likasinnade.

Till lunch fick vi de godaste pizzorna som jag någonsin smakat till tonerna av Andrea Biagioni som sjöng och spelade i bakgrunden. Då var man verkligen på topp :)

Efter lunch var det fotografering och kreativt skapande på olika stationer. Modellerna Andrea (som spelat under lunchen) och Rachele var en dröm att fota bland olivträden, likaså Ida (som driver Villa Buonvisi) framför apelsinträden och allt annat vackert som Linda och Malin skapat! Dessutom alla fina tjejer som var deltagare på workshopen som också var helt fantastiska framför kameran. Så roligt att vi även fotade varandra, det är verkligen nyttigt att prova på att stå även framför kameran som fotograf.

Dag 3 började tidigt med en hike upp på berget och fantastisk utsikt! Efter frukosten åkte vi in till närmsta staden Lucca för att gå på marknaden som hölls där. Otroligt fina grejer. Som loppis- och second hand-junkie var jag verkligen i himlen! Jag fyndade två snirkliga ramar, för det var det som gick ner i resväskan. Måste återkomma med bil någon gång så jag kan köpa de större grejerna.

Vi åt lunch på en supermysig restaurang och efter det stannade vi till på ett torg för att fota varandra. Sen bar det av tillbaka till villan för den sista middagen tillsammans. På söndagen var det dags att lämna den här otroliga platsen för att åka hem till Sverige.

Att göra en sån här resa är verkligen givande på så många sätt. Oavsett om det är till ett annat land eller inte, så är det alltid lika inspirerande, peppande och uppfyllande att delta i workshops och träffa likasinnade. Ibland för att komma hem med en otrolig portfolio bilder eller ibland (som den här gången) komma hem med nya insikter, inspiration och fina nya kontakter. Så glad för denna resa!